Trybunał Sprawiedliwości (druga izba) w wyroku z dnia 5 września 2024 r., C-109/23, wyjaśnił, że art. 5n ust. 2 lit. b rozporządzenia nr 833/2014 dotyczącego środków ograniczających w związku z działaniami Rosji destabilizującymi sytuację na Ukrainie, zmienionego rozporządzeniem 2022/1904, należy interpretować w ten sposób, że:
– ani nadanie przez notariusza działającego w państwie członkowskim charakteru urzędowego umowie sprzedaży nieruchomości położonej na terytorium tego państwa członkowskiego i należącej do osoby prawnej z siedzibą w Rosji,
– ani podjęcie przez owego notariusza czynności zmierzających do wykonania takiej umowy, której nadał on charakter urzędowy, w celu wykreślenia wpisów o obciążeniach na tej nieruchomości, zapłacenia sprzedawcy ceny zakupu i dokonania w księdze wieczystej wpisu o przeniesieniu własności,
– ani świadczenie przez tłumacza usług z zakresu tłumaczeń podczas takiego nadawania dokumentowi charakteru urzędowego w celu udzielenia pomocy przedstawicielowi tej osoby prawnej, który nie zna w wystarczającym stopniu języka procedury nadawania dokumentowi charakteru urzędowego,
nie są objęte ustanowionym w tym przepisie zakazem świadczenia usług doradztwa prawnego na rzecz takiej osoby prawnej.
Udział notariusza przy sprzedaży a naruszenie sankcji wobec Rosji – Wyrok TSUE z 5.09.2024 r., C-109/23
09 lutego, 2025
Kategoria: Unijne
