Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 28 listopada 2024 r., I FSK 1012/21, wyjaśnił, że ustalenie wiedzy podatnika odnośnie udziału w oszukańczych działaniach noszących znamiona karuzeli podatkowej jest złożone. Łańcuch zachodzących pomiędzy uczestnikami „karuzeli” transakcji najczęściej wygląda bowiem na legalny, gdyż uczestnicy starają się ukryć bezprawny charakter tych transakcji. Są zarejestrowanymi podatnikami VAT, rozliczają się najczęściej bezgotówkowo, przestrzegają zasad dokumentowania transakcji i – oprócz „znikającego podatnika” – składają deklaracje VAT i regulują wynikające z nich zobowiązania. Ustalając, czy w konkretnym przypadku dany uczestnik miał świadomość udziału w oszustwie lub powinien mieć tego świadomość, należy przede wszystkim poddać szczegółowej analizie okoliczności transakcji nabycia przez niego towaru oraz jego zbycia, w kontekście cech charakterystycznych „karuzeli podatkowej” oraz rynkowego (legalnego) wzorca obrotu tym towarem. Trzeba po prostu wykazać „anomalię” tego obrotu w porównaniu ze standardem, jaki występuje w przypadku analogicznych. O zachowaniu dobrej wiary nie może świadczyć zachowanie jedynie zewnętrznych pozorów staranności, w szczególności poprzestanie na sprawdzeniu kontrahentów w bazach danych i rejestrach w sytuacji, gdy okoliczności dostaw wskazują na istnienie wątpliwości co do ich rzetelności.
Niezbędne ustalenia w sytuacji karuzeli podatkowej. – Wyrok NSA z 28.11.2024 r., I FSK 1012/21
26 kwietnia, 2025
Kategoria: Administracyjne | Orzeczenia